V rukou toho, kdo krade knihy nebo nevrací vypůjčené, by se měla knížka proměnit v dravého hada. Měla by ho ranit mrtvice a ochromit všechny jeho údy. S hlasitým křikem by měl žebronit o milost, a jeho utrpení nechť se nezmírní, dokud nepřejde v rozklad. V jeho vnitřnostech nechť hlodají knihomoli jako červ smrti, který nikdy neumírá. A až nastoupí poslední trest, nechť ho pekelný oheň navždy pohltí.
Nápis z knihovny kláštera San Pedro v Barceloně, citovaný Albertem Manguelem

Bulvár a reklamy

12. prosince 2014 v 17:08 | Narsis |  Co si myslí ještěrky
Již mnohokrát se mi stalo, že si naproti mně někdo sedl, rozevřel noviny a začetl se do nich. Já jsem z nudy pozorovala různé strany novin, které se mi naskytly ke čtení. Nejčastějším byl magazín Blesk. A jak si tak pročítám jednotlivé stránky proložené nejrůznějšími reklamami, uvědomím si, že mi žádné takové noviny vůbec nechybějí. K čemu mi je užitečné vědět, že se nějaká slavná osobnost rozvedla se svým partnerem? Nebo že tento hokejista chodí s tou novou zpěvačkou?
Myslím, že celý svět je přeplněn reklamami a zbytečnými informacemi. Na každém kroku je vidět reklama na to či ono. Je sice hezké, že na reklamním billboardu píší, že pokud v Lidlu koupím tři lahve kofoly, která mi stejně nechutná, ušetřím třicet korun, ale je to opravdu tak důležité? Téměř každý časopis se zabývá pouze vztahy. Když se mé sestry dívají na kanál určený pro děti, nechtějí se od něj odloučit ani na reklamy. A čeho si nevšimnu! Hltají reklamy, které by tak mladou generaci neměly obtěžovat! Jaké malé dítě by zajímalo, že v Albertu je vše čerstvé? A to jsem ještě nezmínila rádio. Po každé písni jsou zde k slyšení další reklamy.
Některé zprávy jsou důležité, ale takové zprávy se ztrácejí mezi těmi výraznějšími a pikantnějšími. Informace, které více ovlivňují náš život, jsou utlačovány novinkami o slavných osobnostech. A tyhle bezvýznamné zprávy o nejrůznějších skandálech nám podle mého názoru vymývají mozky. Zaplavují náš svět, o kterém bychom si rádi mysleli, že je nedotčen těmito zbytečnostmi, že je jen náš, a že se zde pohybují jen informace, které silně ovlivňují náš svět a jsou užitečné. Lidé žijící v této době by měli být schopni rozeznávat falešné a zbytečné informace od těch, které jsou užitečné. Až příliš mnoho lidí hltá zbytečné zprávy, má v nich ohromující přehled a přehlíží to podstatné. A co teprve lidé vydávající noviny? Prodávají nám magazíny plné zbytečností, vydělávají na tom a asi ani nemají výčitky svědomí. Pravděpodobně jim vůbec nevadí, že nám vymývají mozky a nedodávají nám to, co potřebujeme, i když o tom většina z nás třeba ještě neví. Většina lidí neví o tom, co hltají za zbytečnosti. Nevědí, čím se obklopují, jsou slepí k okolnímu světu médií obsahujícímu to podstatné. Nechávají se krmit falešností. Někteří se dokážou rozhlédnout a vnímat okolní svět. Věří svému rozumu a prosívají tu hmotu, kterou nám média štědře poskytují. Jsou schopni pečlivě oddělit kousky kvalitních informací obsažené v jejich okolí. Dokážou odolat útoku způsobenému naoko lákavými a zajímavými titulky novin a dobře složenými znělkami obchodních firem.
Já sama patřím k lidem, kteří se dokážou rozhlédnout. Snažím se nevnímat bulvár, ignorovat reklamy a uchovávat v paměti jen věci, které jsou opravdu podstatné. Pohybuji se v okruhu lidí, kteří stejně jako já prosívají hmotu, se kterou přicházejí do styku. Jsou to mí přátelé a já vnímám, že kdyby patřili ke skupině lidí hltajících bulvár a informace o vztazích zpěvaček a herců, nemohli by v žádném případě být mými přáteli. My, lidé, kteří jsme schopni rozhlédnout se a pečlivě prosévat zrnka informací, bychom se měli slitovat nad zbytkem společnosti a pomoci jí k tomu, aby se také dokázali rozhlédnout. Dnešní lidé nutně potřebují schopnost rozeznávat falešné a zbytečné informace od těch, které jsou užitečné. Kdyby si většina lidí uvědomila tuhle skutečnost, byl by svět asi tisíckrát jednodušší, neexistovaly by bulvární noviny, nikdo by nehltal bezvýznamná slova, nikdo by nemusel hledat střípky důležitých faktů mezi těmi zbytečnými a většina lidí by rázem byla mnohem inteligentnější.
P. S. Tohle je trochu upravená úvaha na téma: Média a my. Myslím, že by tady měla být.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Janička Janička | E-mail | Web | 5. října 2015 v 15:42 | Reagovat

Co se týče reklam a bulváru, já jsem v tom zběhlá. Chci mít přehled, ale zase nejsem pavlačová drbna http://www.lady.cz/spolecnost

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Kliknutím na obrázek zjistíte, odkud jsem obrázek stáhla. Pokud obrázek neobsahuje hypretextový odkaz, je můj vlastní.